Dzisiaj jest sobota, 7 wrzesień 2024r
Szukaj
Close this search box.

Jakie są różnice między uczeniem nadzorowanym i nienadzorowanym w sztucznej inteligencji?

Opinie ekspertów

WSPÓŁCZESNE METODY NEUROPROTEKCJI W JASKRZE

Actual methods of glaucoma neuroprotections Streszczenie Jaskra to wieloczynnikowa choroba neurodegeneracyjna, która powoduje stopniowy zanik warstwy komórek zwojowych siatkówki i…

Forum kliniczne

Alergiczne zapalenie brzegów powiek – wybrane zagadnienia

Allergic blepharitis-select problems Streszczenie: Zapalenie brzegów powiek jest bardzo powszechnym schorzeniem.      Jego przyczyną mogą być także alergie. Choroby alergiczne oczu obejmują…

Temat miesiąca

Covid 19

Wybrane wytyczne opracowane przez Centra Kontroli i Prewencji Chorób i Światową Organizację Zdrowia Amerykańska Akademia Okulistyki (AAO – American Academy…

Opinie Ekspertów

WSPÓŁCZESNE METODY NEUROPROTEKCJI W JASKRZE

Actual methods of glaucoma neuroprotections Streszczenie Jaskra to wieloczynnikowa choroba neurodegeneracyjna, która powoduje stopniowy zanik warstwy komórek zwojowych siatkówki i…

Forum kliniczne

Alergiczne zapalenie brzegów powiek – wybrane zagadnienia

Allergic blepharitis-select problems Streszczenie: Zapalenie brzegów powiek jest bardzo powszechnym schorzeniem.      Jego przyczyną mogą być także alergie. Choroby alergiczne oczu obejmują…

Temat miesiąca

Covid 19

Wybrane wytyczne opracowane przez Centra Kontroli i Prewencji Chorób i Światową Organizację Zdrowia Amerykańska Akademia Okulistyki (AAO – American Academy…

Jakie są różnice między uczeniem nadzorowanym i nienadzorowanym w sztucznej inteligencji?

  • Damien Gatinel

    Kierownik oddziału przedniego odcinka i chirurgii refrakcyjnej, Rothschild Foundation Hospital, Paryż, Francja

Czy druga opcja jest wystarczająco bezpieczna, skoro nie rozumiemy, jak działa algorytm?

W obu przypadkach warunek jest identyczny; mieć dużą ilość danych dobrej jakości. W przypadku uczenia nadzorowanego wykorzystujemy dane oznaczone etykietami i trenujemy algorytm, aby klasyfikować dane jako dane wejściowe w najbardziej efektywny sposób lub dokonywać predykcji. W patologii przedniego odcinka badanie przesiewowe w kierunku stożka rogówki jest oczywistym zastosowaniem. Aby opracować skuteczny algorytm, trzeba mieć dane treningowe z różnych grup (stożek rogówki kontra normalna rogówka). Bez względu na rodzaj zastosowanego algorytmu (regresja logistyczna, drzewa decyzyjne, sieci neuronowe), używa się danych wejściowych, których pochodzenie jest wyraźnie określone. W przypadku nadzorowanego uczenia się podejście jest znacząco odmienne; problem polega zwykle na odkryciu ukrytych i nieznanych relacji obecnych w odmiennym zbiorze danych lub poszukiwaniu nieznanych wzorców. Jest to nie tyle kwestia przewidywania, co odkrywania powiązań między pewnymi danymi, które pozwalają na ich grupowanie, co umożliwia klasyfikację dużych ilości danych. Algorytmy pozwalają zmniejszyć wymiarowość danych wprowadzanych do systemu i oszacować odległość w mniejszej przestrzeni rezydualnej między danymi, które chcemy pogrupować. Wykorzystaliśmy ten proces do oceny możliwości automatycznej klasyfikacji dużej liczby badań topograficznych, które mogą być bardzo interesujące dla szybkiego odnalezienia określonych kategorii (oczy operowane z powodu chirurgii refrakcyjnej, stożka rogówki itp.). W każdym razie ważne jest, aby wyjaśnić możliwe nieporozumienia; jeśli algorytmy są budowane zgodnie z dobrze zidentyfikowanym podejściem, zmienne wykorzystywane do tworzenia grupowań nie zawsze są łatwe do zidentyfikowania. Zawsze trzeba być ostrożnym i mieć metody, aby ograniczyć ryzyko przetrenowania algorytmu (overfitting) i zapewnić, że rozwijany model będzie mógł być stosowany wobec innych pacjentów.

Ważnym osiągnięciem jest opracowanie formuły PEARL-DGS – formuły obliczania mocy soczewek wewnątrzgałkowej opartej na sztucznej inteligencji. Jakie są jego parametry i jak mogą być dziś wykorzystywane i testowane przez praktyków?

Formuła PEARL-DGS opiera się na modelu optycznym wykorzystującym formuły grubych soczewek, algorytmy AI do przewidywania anatomicznego położenia implantu oraz krzywizny tylnej powierzchni rogówki (gdy ta powierzchnia nie jest mierzona). Zastosowane metody odpowiadają uczeniu nadzorowanemu, które było możliwe dzięki uzyskaniu dużego zestawu danych jakościowych z oczu pseudofakijnych zawierających przedoperacyjne dane biometryczne i uzyskany wynik refrakcji. Wykorzystuje również wartość długości osiowej jako przybliżoną lub dokładną sumę segmentów, jeśli biometr podaje tę wartość. Umożliwia uwzględnienie historii operacji refrakcyjnej rogówki oraz wyników uzyskanych dla pierwszej operacji oka w celu poprawy precyzji obliczenia mocy. Wszystkie kroki użyte do obliczenia mocy implantu zostały opublikowane, a kod został zdeponowany w internetowym katalogu. Formuła dostępna jest pod następującym linkiem: www.iolsolver.com.

Jakie są różnice między uczeniem nadzorowanym i nienadzorowanym w sztucznej inteligencji?

  • Damien Gatinel

    Kierownik oddziału przedniego odcinka i chirurgii refrakcyjnej, Rothschild Foundation Hospital, Paryż, Francja

Czy druga opcja jest wystarczająco bezpieczna, skoro nie rozumiemy, jak działa algorytm? W obu przypadkach warunek jest identyczny; mieć dużą ilość danych dobrej jakości. W przypadku uczenia nadzorowanego wykorzystujemy dane...

Jakie będą kolejne aplikacje oparte na sztucznej inteligencji w segmencie przednim?

Patologie przedniego odcinka oka to szeroki zakres obszarów, w których można rozważyć zastosowanie sztucznej inteligencji. Obliczenie mocy implantu jest oczywiście już częścią problemu, ale pracujemy nad wykorzystaniem sieci neuronowych i...

O uczeniu transferowym, sieci generatywne i więcej

  • Paisan Ruamviboonsuk

    Profesor kliniczny okulistyki, College of Medicine, Rangsit University, zastępca dyrektora szpitala Centers of Medical Excellence; Centre of Excellence for Vitre of Vitre and Retinal Disease, Rajavithi Hospital, Bangkok, Tajlandia

Co to jest uczenie transferowe się i dlaczego uważasz, że może przynieść korzyści w opiece zdrowotnej i okulistyce? Uczenie transferowe (Transfer learning, TL) to rodzaj modelu głębokiego uczenia, który wykorzystuje...

Sztuczna inteligencja: autonomiczna lub wspomagająca

  • Michael D. Abràmoff

    The Robert C. Watzke profesor okulistyki, profesor inżynierii elektrycznej i komputerowej oraz inżynierii biomedycznej, Klinika Okulistyki i Nauk Procesu Widzenia, Uniwersytetu Iowa, Iowa, USA

Jaka jest różnica między autonomicznymi a wspomagającymi urządzeniami medycznymi AI? Termin „pomocniczy” odnosi się do systemów sztucznej inteligencji, w których lekarz podejmuje ostateczną decyzję medyczną na ich podstawie, podczas gdy...

Aktualne kalendarium

Konferencje

Polecamy